Jag har tappat respekt för mänskligheten

En människa → en åsikt → en taskig kommentar → en ledsen mottagare av kommentaren → ?
 
 
Såhär kan alltså det sluta av en enda taskig kommentar på internet. En flicka har tagits från livet pga några nedlåtande ord över internet. Jag är helt mållös egentligen, mår så illa att jag vill kräkas. Det är sånt här som gör att jag helt tappar respekten för mänskligheten. Jag skulle vilja se dem som kommenterade henne till döds i ögonen, se om de ångrar sig och fråga dem om deras kommentarer verkligen var värt detta. Är det värt att trycka iväg en taskig kommentar till någon över internet för att höja upp sig själv, för att själv framstå som något bättre? Förstår inte att det måste till sånt här för att folk verkligen ska få upp ögonen för näthatet som sköljer över bloggvärlden och vi som väljer att vara offentliga. Vad är det som driver en människa till att fullständigt trycka ner en annan människa?
 
Jag tror att vissa människor inte förstår innebörden av orden de säger. Senast idag så fick jag med egna ögon se hemska ord så som "Du är vidrig din jävla hora, hoppas du dör", "du är så falsk och äcklig, hatar dig". Det här fick tas emot av en 12 årig flicka, det är bara tur att den här flickan är så pass stark av sig att det rinner av henne men tänk om dem kommentarerna hade hamnat hos en annan flicka vars liv inte är så bra utanför bloggen? Vad skulle hända tror ni? Människor tar inte orden på allvar. Många i åldern 11-17 år är riktigt taskiga mot varandra har jag sett. Varför? Jo, de har inte hittat sig själva än och genom att skriva nedlåtande ord åt andra gör att de tror att de är något för när man är i den åldern så "måste man vara något för att passa in". Högstadietiden är en plåga, man börjar ifrågasätta saker, diskutera med sina föräldrar, komma in i puberteten, få mycket plugg och man måste kunna hitta sig själv. Jag vet detta för jag har själv varit där, det är sjukt jobbigt att ta sig igenom MEN det försvarar inte upp ett dåligt beteende hos folk. Man väljer själv vem man är och den man vill bli, NO EXCUSES!!
 
Någonting jag fullständigt hatar är de människor som gör dumma saker och sen skyller på att "men jag hade en dålig uppväxt", "jag har en bokstavskombinationsjukdom" osv. Ok. Så det är okej att bete sig precis som man vill bara för detta då? Nehedu, det kommer jag aldrig att godta som en "ursäkt" för att kunna bete sig taskigt. Det finns ingen jävla ursäkt till att man beter sig idiotiskt, man är en egen individ där man själv kan bestämma sina handlingar. Det finns ingen annan som kan tvinga dig till att göra något om du inte vill. Det finns ingen att skylla ifrån sig på. It´s all about you.

Är det någon här som har sett filmen "älska mig"? Om inte, så gör det. Jag själv har sett den flera gånger och jag gråter som ett litet barn varje gång. Första gången blev jag så chockad att jag blev apatisk. Det handlar om en tjej som får ta emot så otroligt mycket taskiga saker, hon blir mobbad till max. Det värsta med den här filmen är att den är så verklig, det är precis såhär det kan se ut i vårt samhälle och det är förfärligt. Vidrigt är vad det är.
 
Jag tror inte att de som mobbar vet om att de är mobbare förrän det är försent. Är man en mobbare om man skickar iväg taskiga kommentarer till någon eller är det när man slår någon som det är mobbning? Jag skulle säga såhär att oavsett vad man gör, om man gör något taskigt mot någon så är det mobbning. Man är en mobbare om man verkligen går in för att såra en annan människa medvetet.
 
Jag förstår inte och kommer ALDRIG förstå varför man gör såhär mot någon. Från och med idag ska jag börja kommentera bloggar flitigt med peppande kommentarer för att stoppa den här skiten någon gång. Ingen ska behöva må dåligt för att man väljer att vara offentligt, INGEN. Är ni med mig?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma Waltersson

Mållös... herregud...Detta måste verkligen stoppas. Höll ett tal i skolan om internetmobbning, märktes hur rörande det blev - en bra början och inte tänker jag sluta heller. Helt bedrövligt säger jag bara...

2013-03-12 @ 15:04:56
URL: http://emmawaltersson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0