Den ständiga frågan jag ställer mig, varför?

Under helgen har jag läst många inspirerande och bra texter om näthat, hur andra blivit utsatta för psykisk mobbning över internet. För det är faktiskt klassat som mobbning, enligt mig. Många tror att mobbning bara handlar om slag, sparkar, att frysa ut någon - sånt som kan förekomma i verkligheten. Det många inte riktigt förstår är att om man postar iväg en kommentar som exempelvis lyder "Du är ju fan dum i huvudet, åh hatar dig, hur fan kan du tycka så" eller "Ful bild" - att det också är mobbning, mobbning på hög nivå.
 
Kom igen hörreni? Ni har väl inte IQ fiskmås och minne guldfisk. Klart ni fattar att personen bakom kommer bli LEDSEN av era ord. Men min fråga är bara, varför? Varför skriver man något som kan förstöra en annan människas dag? Någon som har svaret på det? Mejla mig isåfall på [email protected] och märk mejlet med "Jag vet varför man mobbas"
 
Jag har funderat och analyserat varför näthatet uppstår, men hur mycket jag än tänker på det eller vänder och vrider så kommer jag aldrig fram till varför det uppstår och finns överallt. Dålig uppfostran? Dålig självbild? Dåligt självförtroende? Asså nej, jag vet inte. Handen på hjärtat kan jag stolt säga att jag aldrig någonsin kommenterat något negativt på någon annans blogg och kommer aldrig någonsin att göra det heller. Jag har ett samvete som säger emot när hjärnan vill hitta på något dumt och det är jag jäkligt tacksam för. För många kan inte hantera vad andra skriver, att andra har andra uppfattningar om livet och andra erfarenheter. Och det är någonstans där näthatet uppstår.
 
Då kommer vi till frågan igen, varför? Varför ska man överhuvudtaget yttra en åsikt om den är i negativ form så den som kommer ta emot kommentaren får negativ energi? Om man inte har något vettigt att säga, varför säga det då?
Jag kan ärligt säga att jag läser flera bloggar om dagen, jag läser texterna och vissa delar jag samma åsikt med men inte med alla. Stöter jag på ett åsiktsinlägg från en annan människa som inte stämmer in med mina åsikter, då läser jag det en gång till så jag kanske får en uppfattning om hur personen bakom skärmen tänker och sen bläddrar jag bara vidare. Vad skulle det gynna mig att kommentera "jag tycker inte alls som dig, blablabla" -?!?!
Visst om skribenten skriver en fråga vad andra tycker om saken den skrivit om, då är det en annan sak för då är troligen skribenten öppen för diskussion om ämnet men annars....varför?
 
Personligen tycker jag det är jättespännande att läsa om andras uppfattningar om livet och om andras åsikter. Jag går ofta in och kollar på kommentarerna på olika åsiktsinlägg och herregud vilket kackel. Den ena vet att den är bättre än den andra fast den andra vet att den är bättre än den första och den tredje tror den är bäst, den fjärde har varit med om det och det och den femte håller med skribenten. Herregud. Jag tror inte det finns något som är rätt eller fel att tycka. Bara för att jag har en åsikt så betyder det verkligen inte att jag har rätt i en debatt med andra personer som har en annan åsikt än mig själv. Det är så viktigt att komma ihåg den lilla parantesen. Alla tycker vi olika och det är väl jäkligt tur det. Tänk om precis alla skulle tycka som mig? Näe, fyfan vad tråkigt egentligen.
 
Om någon som jag pratar med inte har samma åsikt som mig så brukar jag inte få den att tänka om utan snarare säga "men tänk om man gjorde såhär istället då..." eller liknande så man ändå kan prata om det i gråzoonerna istället för att lägga allt svart på vitt.
 
Ni som känner att ni bara MÅSTE kommentera något i negativ form eller som MÅSTE lägga sig i en annans persons liv. Tänk efter före. För efter kan det vara försent...Jag har gjort en liten ordning för hur ni ska tänka innan ni postar någon kommentar på någon annans blogg:

1. Varför skriver jag kommentaren?
2. Vad vill jag få ut av kommentaren?
3. Skulle jag vilja ta emot den här kommentaren jag nyss skrev, själv? Om inte? Tryck aldrig iväg den till någon annan.
 
Ni får väldigt gärna använda och utgå ifrån den mallen, då skulle nog inte näthatet existera. Internet ska vara en mötesplats för alla, där ALLA ska få känna sig delaktiga oavsett kön/sexualitet/åsikter. Viktigt att komma ihåg. Alla är vi människor, alla tar vi åt oss och alla blir vi ledsna. Jag kan bara inte förstå hur man som person, helt medvetet kan förstöra för en annan människa genom internet med flit.
 
Allt vore så mycket lättare om de taskiga människorna bara kunde hålla käft, ta sig i kragen och gaska upp sig.
Synd att människor går in med attityden att "jag är bäst, vet bäst och har mer erfarenheter än dig dig dig dig dig och just det...dig". Synd de inte kunde vara mer öppensinnade och lyssna på andras åsikter, vi lever faktiskt i en demokrati där alla har rätt att tycka och tänka precis som man vill. Synd att ingen tar tillvara på det...
 
Givetvis tycker jag det är okej att skriva sin egna åsikt på en annans åsiktsinlägg, det var inte det jag menade. Men om man ska kommentera något, gör det snyggt så ingen tar illa upp. Ta tid på dig att formulera dig i kommentaren så den som läser förstår ditt resonemang kring diskussionsämnet.
 
Kom ihåg, DU kan bidra till ett bättre internetklimat - JAG kämpar för det, gör DU?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0